MONEY GALLERY

Kontakt

MONEY GALLERY

Kontakt

You and me both

Sian Kristoffersen/Jon Stahn

Fernisering og book release 9. August kl. 17-19

Udstillingsperiode 9.august - 27. September 2024

Åbningstider onsdag, fredag, lørdag kl. 12-17

Med You and me both går kunstnerne i en eksperimenterende retning og udstiller sammen for første gang.

Ved at opstille en række benspænd for værkproduktionen, går de helt tæt på hinandens praksis og derved også på hinanden som mennesker, kolleger og romantiske partnere gennem mange år.

1. Lav et værk som du forestiller dig den anden ville gøre det. Aflæg dig dit eget blik og prøv at se med den andens øjne, bliv den anden, agér som den anden. Er det muligt? Kortlæg og registrer hvor og hvordan det besværlige og spændende ved eksperimentet viser sig. Tag noter og billeder undervejs.

2. Brug en hel måned hver for sig på værket. Vær så løs eller så stram som nødvendigt for gå ind over grænsen til den andens metode, visuelle sprog, værkhistorie og referencer.

3. Hold processen helt privat, del ingen billeder og tal ikke om det med hinanden.

Ved at bytte roller i en periode, arbejder kunstnerne med en utraditionel tilgang til blikket på privilegier og arbejdsvilkår, indenfor rammen af et kærlighedsforhold. De ser nærmere på det intime i den kunstneriske proces, for eksempel på hvordan arbejdet påvirkes af indbyrdes dynamikker og hvor forskelligt tingene kan tage sig ud, selv i et tæt parløb.

Partnerskaber indenfor kunsten er ikke altid ukomplicerede. Grænserne mellem de individuelle praksisser kan være meget flydende og det er disse værk-fællesskaber, følelse-økonomier og andre potentielle minefelter de vil undersøge.

Sammen med værkerne udgives en artistbook hvor udstillingstekst, proces-billeder samt dokumentation af de færdige værker samles. Her indkredses de immaterielle dele af processen som er ligeså vigtige som de fysiske værker, nemlig tanker, følelser og opdagelser undervejs. I denne del af udstillingen inviteres kunstner og PhD. Trine Riel samt kunstner Anna Stahn til at til at bidrage med tekst og grafik. Publikationen vil ligge klar på ferniseringsdagen.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Ny Carlsberg Fondet og Billedhuggeren, professor Gottfred Eickhoff og hustrus, maleren Gerda Eickhoffs fond og Rådet for Visuel Kunst.

Liselotte Klint Jeg har rummet, så du kan give slip II

Finissage 29/9 kl. 16 - 21 eller senere

Liselotte Klint har brugt sit udstillingsrecidency på at undersøge fænomenet Kollaps. Med baggrundsudstillingen Jeg har rummet, så du kan give slip I, har hun set nærmere på to tidligere værker, nu i samme rum.

Hvor kom de fra? Hvor nåede de til? Hvad er der behov for nu? Hvad kan der ske nu? Hvis man følger bevægelsen i kollaps. Hvordan mærkes kollaps? Hvad er kollaps? Er alle kollaps hensigtsmæssige? Hvad sker der i spændingsfeltet mellem at holde og give slip. Hvad skal der til for at kunne give slip? Er man nødt til at kollapse? Er institutioner kroppe, der agerer som vi gør og hvad sker der når de kollapser?

Interaktion med værkerne og fordybelse i spørgsmålene har manifesteret sig i nye værker, som bygger videre på baggrundsudstillingen. Om spørgsmålene besvares eller om der kommer flere, må vi se. Vi glæder og til at vise jer udstillingen.

Liselotte Klint Jeg har rummet, så du kan give slip I

Baggrundsudstilling 19/8

Udstillingen, Jeg har rummet, så du kan give slip, tager udgangspunkt i to tidlligere værker, som tilsammen undersøger fænomenet Kollaps.

collapse | collapsed ? (2020) er et videoværk, som viser Klint fysisk kollapse, i loop. Værket er et forsøg på at skabe en kropslig tydeliggørelse af et kollaps og beskæftiger sig med kollapset på forskellige planer; fra det helt personlige, individuelle, dybdepsykologiske og fysiske til det institutionelle og kollektive. 

Substitute (2014) er en søjle af sammentapet skumgummi spændt ud mellem loft og gulv. Installationen illuderer en funktionel funktion, men materialerne afviser denne funktionalitet. Den foregiver at kunne holde noget så alvorligt som et loft, en umulighed, som dog giver en sanselig oplevelse af støtte. Installationen undersøger forholdet mellem styrke og skrøbelighed. Hvad kan holde og hvad kan ikke. Hvad skal støttes og hvad falder sammen.

Klint bruger denne baggrundsudstilling til at se nærmere på værkerne igen, nu i samme rum. Hvad er kollaps? Hvordan mærkes kollaps?  Er alle kollaps hensigtsmæssige? Hvad sker der i spændingsfeltet mellem at holde og give slip? Hvad skal der til for at kunne give slip? Er man nødt til at kollapse? 

Er institutioner kroppe, der agerer som vi gør og hvad sker der når de kollapser?

Gennemgående i Liselotte Klint’s praksis er en interesse for menneskelig adfærd, især sociale og psykologiske dynamikker. Klint’s værker ender ofte med en form for abstrakte gestikulationer eller bevægelser der forsøger at indramme eller opfange følelsestilstande og magt i vores relationer.

Klint har en bachelorgrad i samfundsvidenskab og en kandidatgrad i kommunikation og kulturstudier, begge fra Roskilde Universitet (DK). I øjeblikket studerer hun MFA Fine Art ved Goldsmiths, University of London (UK). Hun arbejder for tiden primært med performance, video, installation og skulptur.